Ανοίγει το θέατρο της Μεσσήνης και μας περιμένει
Θυρανοίξια αρχαίου θεάτρου στην εποχή μας; Ενα τέτοιο γεγονός μόνο με κλασική μουσική μπορεί να γιορταστεί. Ετσι σκέφθηκε ο Πέτρος Θέμελης, ο άνθρωπος στον οποίο οφείλεται η αποκάλυψη του αρχαίου θεάτρου της Μεσσήνης το οποίο μέχρι πρότινος ήταν θαμμένο κάτω από πέτρες και χώματα.
«Μόνο κάτι πεζούλες φαίνονταν και γύρω απλωνόταν ένας ελαιώνας», όπως λέει ο ομ. καθηγητής Αρχαιολογίας για την εικόνα που έβλεπε μόλις προ ολίγων ετών. Γι' αυτό επέλεξε να το παραδώσει στο κοινό με μία συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών που θα δοθεί 3 Αυγούστου και οργανωτικό φορέα το Ελληνικό Φεστιβάλ. Τα εισιτήρια, βέβαια, έχουν από καιρό εξαντληθεί, καθώς είναι πολλοί αυτοί που θέλουν να πουν στα παιδιά τους «ήμουν κι εγώ εκεί» όταν ξαναλειτούργησε το θέατρο της Μεσσήνης έπειτα από 1.700 χρόνια σιωπής.
Πριν από μία δεκαετία ο Π. Θέμελης είχε ως μόνο οδηγό για την ανεύρεση του θεάτρου μία μνεία του Παυσανία κι αυτή έμμεση. Ο αρχαίος περιηγητής έγραφε: «Κοντά στο θέατρο υπάρχει ιερό του Σαράπιδος και της Ισιδος». Ηξερε επίσης από μια επιγραφή ότι το Θέατρο της Μεσσήνης χρησιμοποιούνταν όχι μόνο για παραστάσεις αλλά και για μαζικές συγκεντρώσεις πολιτικού χαρακτήρα. Μέσα στο Θέατρο της Μεσσήνης «έλαβε χώρα η συνάντηση Φιλίππου Ε' της Μακεδονίας και του Αράτου του Σικυωνίου το 214 π.Χ., μία μέρα μετά τη λαϊκή εξέγερση και τη σφαγή των αξιωματούχων της πόλης και διακοσίων εύπορων Μεσσήνιων πολιτών». Επίσης, στο Θέατρο συγκεντρώθηκαν πολλοί κάτοικοι της Μεσσήνης «απαιτώντας να μεταφερθεί εκεί σε κοινή θέα ο περίφημος και υπερήλιξ ήδη στρατηγός της Αχαϊκής Συμπολιτείας Φιλοποίμην ο Μεγαλοπολίτης, που είχε αιχμαλωτιστεί το 183 π.Χ. σε νικηφόρο για τους Μεσσηνίους μάχη με επικεφαλής τον Μεσσήνιο στρατηγό Δεινοκράτη».
Ετσι όσοι τυχεροί βρεθούν στο γκαλά όπερας της ΚΟΑ, όπου θα ακουστεί πρώτη φορά έπειτα από αιώνες ανθρώπινη φωνή (θα τραγουδήσουν δύο διεθνούς φήμης καλλιτέχνες, η Τσέλια Κοστέα και ο Δημήτρης Πλατανιάς), θα δουν αναστηλωμένες τις δέκα πρώτες σειρές στο κοίλο του θεάτρου με υλικό εξ ολοκλήρου αυθεντικό, ενώ το μνημείο αναμένεται στο προσεχές διάστημα να αποκτήσει άλλες πέντε σειρές ανεβάζοντας τη χωρητικότητά του από 1.500 θέσεις που είναι σήμερα σε 2.000. Για την παράσταση θα επιστρατευτούν και καρέκλες για το πάνω διάζωμα, όπου λείπουν τα εδώλια. Ο στόχος είναι η επέμβαση (που έγινε με χορηγία του Ιδρύματος Νιάρχου, ύψους 1.200.000 ευρώ) να συνεχιστεί, όσο τουλάχιστον το επιτρέπει το υπάρχον αρχαίο υλικό που έχει βρεθεί και ταξινομηθεί για να χρησιμοποιηθεί, όπως μας είπε ο κ. Θέμελης. Ετσι, ασφαλώς, θα μεγαλώσει το θέατρο αλλά δεν θα φθάσει ποτέ να φιλοξενεί 12.000 θεατές, όπως όταν κατασκευάστηκε τον 3ο αι. π.Χ. έως την καταστροφή του τον 3ο αι. μ.Χ. (λειτούργησε συνολικά 600 χρόνια). Αναφέρεται πως Βυζαντινοί κάτοικοι της περιοχής αποξήλωσαν πολλά από τα καθίσματα του μνημείου για να τα χρησιμοποιήσουν ως οικοδομικό υλικό σε ναούς και κατοικίες.
Στην αρχαία Μεσσήνη δεν είναι το μόνο μνημείο που χρησιμοποιείται για εκδηλώσεις. Υπάρχει το τεράστιο αναστηλωμένο Στάδιο που έχει δοθεί για συναυλίες με έργα Χατζιδάκη και Θεοδωράκη, το Εκκλησιαστήριο που είναι μια θεατρική κατασκευή με κοίλο εγγεγραμμένο σε ορθογώνιο κέλυφος και κυκλική ορχήστρα που έχει συγκερντρώσει χιλιάδες θεατές (φέτος για την παράσταση της «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη), όπως και το Βουλευτήριο που αποτελούσε κατ' εξοχήν χώρο συγκέντρωσης συνέδρων-αντιπροσώπων των πόλεων της αυτόνομης και ομόσπονδης Μεσσηνίας. Επειδή το αρχαίο θέατρο πρόκειται να χρησιμοποιείται, τον κ. Θέμελη τον απασχολεί η μελλοντική διαχείρισή του όπως και όλων των υπόλοιπων χώρων της Μεσσήνης. «Πρέπει να κάνουμε έναν φορέα. Αυτό είναι κάτι που προσπαθούμε να κάνουμε με τον Σταύρο Μπένο και το "Διάζωμα", το δήμο και την αρμόδια ΛΗ' Εφορεία Αρχαιοτήτων της περιοχής». Γιατί πάντα υπάρχουν πιέσεις για τη φιλοξενία εκδηλώσεων που δεν συνάδουν με τα μνημεία και γιατί ο κίνδυνος καταστροφής τους από ετερόκλιτα πλήθη που μπορεί να συρρεύσουν είναι πάντα ορατός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου